Facebook Twitter Instagram Google + YouTube flickr RSS

Cerca

aoc

L'Obra pictòrica de Carlos de Haes

La col·leció

haes 1
haes 1

 

Pajares c.1874 (llapis sobre paper 101x173 mm)
haes 1
haes 2

 

Pajares c.1862 (llapis sobre paper 101x173 mm)
haes 3
haes 3

 

Paisaje holandés (barca) c. 1862 (llapis sobre paper 90x127 mm)
haes 4
haes 4

 

Árboles (llapis sobre paper 137x72 mm)
haes 5
haes 5

 

Unas casas (llapis sobre paper 70x138 mm)
haes 6
haes 6

 

Árboles c.1862 (llapis sobre paper 73x139 mm)
haes 7
haes 7

 

Barcas y acantilado (Sorrento) c.1871 (llapis sobre paper 132x74 mm)
haes 8
haes 8

 

Desmonte (llapis sobre paper 71x138 mm)
haes 9
haes 9

 

Sense títol c.1874 (llapis sobre paper 92x171 mm)
haes 10
haes 10

 

Paraje c.1871 (aiguafort 275x190 mm)
haes 11
haes 11

 

País egipcio (llapis litogràfic 154x268 mm)
haes 12
haes 12

 

Arrecifes c.1862 (aiguafort 90x140 mm)
haes 13
haes 13

 

Olivos c.1862 (aiguafort 85x113 mm)
haes 14
haes 14

 

Puente de San Fernando c.1872 (llapis sobre paper 75x130 mm)
haes 15
haes 15

 

Paisaje c.1862 (aiguafort 94x51 mm)
haes 16
haes 16

 

Paisaje bretón. Efecto de luna (llapis litogràfic 199x275 mm)
haes 17
haes 17

 

El río c.1862 (aiguafort 158x212 mm)
haes 18
haes 18

 

Paisaje c. 1862 (aiguafort 88x115 mm)
haes 19
haes 19

 

Mirador rural (Elche) c.1862 (aiguafort 111x163 mm)
haes 20
haes 20

 

Paisaje c.1862 (aiguafort sobre paper 57x82 mm)
haes 21
haes 21

 

Paisaje c.1862 (aiguafort 90x53 mm)
haes 22
haes 22

 

Paisaje c.1862 (aiguafort sobre paper 53x88 mm)
haes 23
haes 23

 

Cumbres serranas c.1862 (aiguafort 95x51 mm)
haes 28
haes 28

 

Compuertas (llapis sobre paper 124x72 mm)
 

Carlos de Haes, pintor-gravador

Carlos de Haes (Brussel·les, 1826–Madrid, 1898) és un dels paisatgistes més importants de la segona meitat del segle XIX. Des de l'Escola de Belles Arts de San Fernando de Madrid va influir en nombrosos artistes com Aureliano de Beruete, Darío de Regoyos o el lleidatà Jaume Morera, el seu deixeble preferit. La seva figura és capital en la renovació del gènere del paisatge en la pintura espanyola. Haes tenia un bon domini tant del dibuix a llapis com del gravat. Així ho demostra aquest conjunt d’obra en la que es veu reflexat el seu interès pel paisatge. Els seus temes són sempre, camins, arbres, senders, penyals i tipus rural. Utilitzava el dibuix per fer esbossos ràpids i com a preparació pels gravats.

L'Obra de Carlos de Haes

La col·lecció Carlos de Haes de l’Institut d’Estudis Ilerdencs està integrada per un conjunt de 11 dibuixos i 13 gravats, tots ells de petit format, que conjuntament amb altra documentació formen part del llegat Tarragó. El fons Josep Alfons Tarragó Pleyan fou donat a l'Institut l’ any 1985 pels marmessors del seu testament. Era lògic pensar que fos aquesta institució la que acollís el seu llegat donada l’estreta vinculació mantinguda al llarg dels anys. Tarragó en fou redactor dels seus capitols fundacionals l’any 1942 i Secretari General a partir de l’any 1950. La col·lecció pictòrica de Carlos de Haes fou instal·lada, conjuntament amb les col·lecions del Museu Morera, a l’Antic Hospital de Santa Maria l’any 1934 amb la intenció d’acollir, de manera provisional, els fons del Museu. Durant la Guerra Civil la col.lecció fou traslladada a Butsènit i més tard a Saragossa, per tal de prevenir-ne la conservació. Un cop acabada la guerra, Josep Alfons Tarragó Pleyan, delegat del Servicio de Defensa del PatrimonioArtístico Nacional, la recupera i la retorna a l’Antic Hospital convertit l’any 1942 en seu de l’Institut d’Estudis Ilerdencs.